יום חמישי, 28 בנובמבר 2013

סיפור על מטרייה נחמדה ו-EMS פחות נחמד

לפני שבועיים בערך, באופן לא לחלוטין רציונלי, החלטתי שנורא בא לי להזמין מטרייה באינטרנט. זה לא שחסר מטריות בחנויות, וזה בטח לא שיורד גשם זלעפות באופן יומיומי. להיפך, כבר סוף נובמבר ומזג האוויר מסרב לרמוז שהקיץ נגמר.

אבל לפעמים, פשוט קופץ החשק הבלתי מוסבר הזה למשהו, והפעם המשהו הזה היה מטרייה.
ליתר דיוק, מטרייה של חברת Fulton הבריטית שנמכרת דרך האתר ASOS. ליתר דיוק, המטרייה הזו:

יש סוג של הסבר לעניין - אחרי כמה שנים שבהן התרגלתי לחיים הטובים עם רכב צמוד, נאלצתי לאחרונה להסתגל לשימוש בתחבורה ציבורית כאמצעי התניידות ראשי. זה לא נורא כל עוד מזג האוויר יפה, אבל עברה לי בראש המחשבה שכשיתחיל לרדת גשם זה יהיה הרבה פחות סימפטי לחכות בתחנה כל בוקר וערב. כך עלה הרעיון להשקיע במטרייה איכותית וחביבה שתספק לי הגנה ראויה מהגשם.

אחרי בדיקה קצרה, החלטתי שדגם ה-Birdcage של פולטון הוא אופציה טובה עבורי - הרעיון הוא מטריה שקופה שאמורה לכסות את הראש והכתפיים כך שהיא מספקת הגנה מקסימלית אבל לא פוגעת בשדה הראייה. אהבתי את הקונספט והביקורות האוהדות, והחלטתי ללכת על זה במחיר של £10, פחות מ-60 שקלים, שזה אולי יקר יחסית למטריה זולה וחד פעמית, אבל נראה לי סביר למוצר איכותי שישמש אותי לאורך זמן.

עד כאן החלק הנחמד בסיפור.

כשקיבלתי לפני יומיים פתק מדואר שליחים לתאם קבלת פריט בתשלום עמלה של 35 שקלים, לא היה לי מושג במה מדובר. אני לא מצפה כרגע לכלום חוץ מהמטרייה הזו ועוד הזמנה חדשה יותר מאסוס, אז חשדתי שאולי מדובר במטרייה, אבל... למה דואר שליחים? ומאיפה בדיוק הגיע חיוב של 35 שקלים על מטרייה שעלתה פחות מ-60?

היום כשהגיע השליח, התברר שאכן מדובר במטרייה, ושמשום מה, מסיבה שלא ברורה לי כלל, היא נשלחה במשלוח "מזורז" מסוג EMS. זה משלוח שעולה הרבה כסף, ושכל כולו צרה אחת גדולה. מסתבר, שלא משנה מה נשלח במשלוח כזה, תמיד תהיה עמלה למקבל המשלוח. הסכום המינימלי, כאשר מדובר במוצר שלא חייב במע"מ (פחות מ-75$) הוא 35 שקלים. כלומר, כל הזמנה, ולא משנה ערכה, תחוייב לפחות בסכום הזה. אם עוברים את הסכום הפטור ממע"מ, החיוב כבר תופח בצורה משמעותית ומגיע למאות שקלים.

וכאן מגיעה השאלה - מי בדיוק החליט לשלוח לי את המטרייה הזו ב-EMS, ולמה? ההשערה שלי כרגע היא שבגלל שמדובר בפריט בעל מידות חריגות (המטרייה עצמה באורך של כמעט מטר, והקרטון בו נארזה ארוך עוד יותר) החליטו באסוס לשלוח אותה במשלוח כזה. מצד אחד אני די מעוצבנת שלא ראו לנכון לעדכן אותי בעניין הזה, לצורך הידיעה אם לא לצורך קבלת אישור, מצד שני ברור לי שכביכול הכוונה לטובתי - מדובר במשלוח "מהיר" יותר, בתיאוריה אם לא בפועל.

אבל הסירחון האמיתי כאן מגיע מכיוון דואר ישראל, שמפעיל את שירות ה-EMS וגובה בעבורו עמלות מונפצות וחסרות שחר, מבלי לספק תמורה ממשית עבורן, ומבלי לאפשר קבלת מידע ברור ושקוף לצרכן.

כי עם כל הכבוד, להגיע לנמען כשהחבילה מוחזקת אצלך כבת ארובה, ולדרוש תשלום עבור משלוח שהוא לא ביקש, לא רצה, ולא נותן לו שום יתרון, זה להיות חכם על חלשים. לקחת עמלות שקר כלשהו שערכן כמעט עולה על ערך המוצר עצמו, זה סתם סוג של חזירות. זה הרי לא שהמטרייה הגיעה אליי מהר במיוחד, היא הגיעה אליי תוך שבועיים - פרק זמן ממוצע פחות או יותר למשלוח מאנגליה, ונוסף על זה הטרטור המיותר תודות לצורך לתאם הגעה עם השליח.
לקפוץ לדואר לוקח לי פחות זמן ולא עולה לי גרוש.

אם הייתי בוחרת במשלוח EMS בעצמי, הייתי רואה בתשלום הזה שכר לימוד, אבל העניין הוא שלא הייתה לי שום בחירה לגביי דרך השילוח. מבחינתי הזמנתי פריט ככל פריט אחר, והייתי אמורה לקבל אותו בסניף הדואר שלי כרגיל, בלי תיאומים מיותרים עם שליחים ובלי עמלות מונפצות.

אז מה המסקנה כאן? כנראה לא להזמין מטריות באינטרנט. גם ככה אין כאן באמת חורף.

נסיים, איך לא, עם Umbrella, ella, ella, eh eh eh.



3 תגובות:

  1. אוי, איזה מעצבן. בעיקר שאני עכשיו גם מחכה למשלוח עם המטריה הזאת מאסוס. אין שום דרך להוריד את העמלה הזו? ממש חוצפה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מחזיקה אצבעות שיהיה לך מזל טוב יותר משהיה לי...
      למיטב הבנתי המשלוח יכול להגיע גם דרך חברת שליחויות חיצונית שלא לוקחת שקל. זה ממש עניין של מזל ככל הנראה. ואם לא, תנסי להתווכח, אולי תפלי על אוזן קשבת יותר.
      אשמח אם תעדכני איך זה הסתיים אצלך. בהצלחה!

      מחק
    2. חזרתי לעדכן, המטרייה הגיעה במשלוח רגיל והלכתי לאסוף אותה מהסניף. כנראה שזה יותר עניין של מזל שקשור לדואר ולא לאסוס.

      מחק